3/15/2010

PERKHEMAHAN PERDANA KOKURIKULUM

3/15/2010
Perkhemahan Perdana Kourikulum Pra-U SMK Khir Johari, Tg.Malim 2010 telah sempurna ditutup pada pukul 1.00 petang tadi. Majlis yang berlangsung selama tiga hari dua malam ini ditutup secara rasmi oleh Pn. Noor Zarimah binti Mohd Zain, Penolong Pengurus Bank Rakyat Cawangan Tg.Malim.

Pendaftaran peserta berlangsung sekitar jam 3.30 petang sehingga 5.00 petang. pada hari Jumaat (12 Mac 201). Seramai 61 orang pelajar pra-u (atas) terlibat dalam perkhemahan ini. Antara pengisian utama program tersebut ialah, pada malam pertama diadakan persembahan kebudayaan tiga kaum utama di negara kita iaitu kaum Melayu, Cina dan India semasa majlis pertunangan dan perkahwinan. Persembahan tersebut dikelolakan oleh Persatuan Bahasa Pra-U.

Pada hari kedua, diadakan pula progam khidmat masyarakat dengan mengadakan lawatan ke wad-wad di Hospital Slim River (HSR). Antara wad yang terlibat ialah wad kanak-kanak, prenatal dan antenatal, lelaki, perempuan dan unit forensik. Sebelum sesi lawatan ke wad-wad, diadakan sesi taklimat oleh En. Md Abdul Razak bin Zainal, Penyelia Hospital, HSR.

Pada petangnya, sesi khas bersama tuan pengetua cemerlang SMK Khir Johari, Tg.Malim, Pn.Hjh Noraini binti Yeub Sidi, AMN, turut diadakan. Dalam pertemuan tersebut tuan pengetua membentangkan analisis pencapaian daerah dan sekolah dalam peperiksaan STPM 2009 negeri Perak. Selain daripada itu tuan pengetua turut menyatakan harapan yang tinggi kepada para pelajar pra-u (atas) dalam peperiksaan STPM 2010 agar meraih kejayaan yang lebih cemerlang berbanding para calon STPM 2009.

Sejurus tamatnya sesi bersama tuan pengetua, para peserta perkhemahan terlibat dalam aktiviti berhalangan di kawasan padang sekolah. Aktiviti tersebut dikendalikan oleh para helpers iaitu lebih kurang 10 orang pelajar tingkatan enam atas 2009. Antara lain aktiviti tersebut bertujuan untuk menguji ketahan mental dan fizikal dalam menghadapi cabaran dan rintangan.

Setelah usai solat maghrib berjamaah, diadakan pula majlis tazkirah yang disampaikan oleh En.Che Soh bin Said, pensyarah UPSI. Dalam majlis tersebut beliau menekankan kepentingan pembinaan jiwa yang mantap (jati diri) dalam menghadapi cabaran masa hadapan yang terlalu mencabar.

Selepas solat Isya' program bersama kaunselor pula mengambil giliran. Slot tersebut disampaikan oleh Pn. Norhayati binti Zakaria, Kaunselor Cemerlang, SMK Khir Johari, Tg.Malim. Slot yang tidak kurang pentingnya berkaitan dengan panduan menghadiri temu duga.

Hari ketiga diisi hampir sepenuhnya dengan aktiviti "Untaian Kasih" iaitu aktiviti derma darah. Para pegawai perubatan dari HSR datang bagi menjalankan aktiviti tersebut. Sebelum aktiviti derma darah berlangsung, sesi ceramah berkaitan dengan kempen anti merokok yang disampaikan oleh En. Sharif. Sambutan program derma darah sangat menggalakkan. Seramai 31 orang pelajar, guru dan ibu bapa terlibat dalam aktiviti tersebut. Menurut pihak Unit Tabung Darah HSR, ia melepasi target yang ditetapkan iaitu seramai 20 orang. Walau bagaimanpun sejumlah pelajar dan guru tidak dapat menyumbangkan darah mereka disebabkan gagal melepasi saringan yang ditetapkan. Antara halangan yang dihadapi ialah; kurang berat badan, kandungan glukos dalam darah yang berlebihan dan beberapa masalah lain.

Memandangkan sambutan yang sangat menggalakkan, proses menderma darah diteruskan walaupun majlis penutupan perkhemahan berlangsung. Proses menderma darah ditutup sepenuhnya sekitar jam 1.30 petang.

Tahniah dan syabas kepada semua pihak yang menjayakan program Perkhemahan Perdana Kokurukulum Pra-U 2010. Semoga ia memberi impak yang positif kepada para peserta. Semoga aktiviti sebegini akan dapat diadakan pada masa-masa yang akan datang.
Tinta Pujangga
Yang kurik itu kendi,Yang merah itu saga;Yang baik itu budi,Yang indah itu bahasa. Begitulah hubungan antara budi dan bahasa. Kata orang lagi... Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Jelasnya tinggi dan rendahnya harga diri dan budi seseorang itu bergantung kepada bahasa yang digunakan. Dan, dengan budi bahasa yang tinggi, menjadikan seseorang itu dihormati oleh rakan dan taulan. Sekian adanya.
Share This
Subscribe Here

 

LAMAN PRA UNIVERSITI DI SANA SINI

BLOG MANTAN PELAJAR

Followers

PENAFIAN

Dimaklumkan bahawa laman ini merupakan laman rasmi Pra Universiti SMK Khir Johari Tanjong Malim. Kami bertanggungjawab sepenuhnya terhadap setiap artikel atau bahan yang dipaparkan dalam laman ini. Walau bagaimanapun kami tidak bertanggungjawab atas kerosakan atau kehilangan maklumat hasil daripada apa-apa juga transaksi yang melibatkan laman ini. Sekian terima kasih.

HUBUNGI KAMI


PUSAT PENGAJIAN PRAUNIVERSITI,
SMK KHIR JOHARI, 35900 TG.MALIM,
PERAK DARUL RIDZUAN
TEL: 05-4596334
FAKS : 05-4582454
EMAIL:
t6kjtm@gmail.com

BLOG TENAGA PENGAJAR

PAUTAN AKADEMIK

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa