11/28/2009

ARISE 2009

11/28/2009
14 November 2009 (Sabtu)
Pada jam 4 ptg kami pelajar tingkatan 6 rendah seramai 10 orang menunggu bas dari upsi . Sebanyak 4 buah sekolah yang terlibat di daerah batang padang negeri perak. Pendaftaran peserta program pada jam 5.00 ptg di dewan kolej ungku omar yang juga menjadi tempat penginapan kami selama 4 hari 3 malam. Para peserta diberi minuman petang dan taklimat program disampaikan oleh Pn. Marini Masdar iaitu setiausaha dan urusetia program ARISE 09. Para peserta dibahagikan tempat penginapan. Pada jam 7 pula peserta perlu berpakaian formal untuk makan malam dan solat magrib. Pada jam 9 pula mulanya aktiviti pertama peserta iaitu ice-breaking yang dikendalikan oleh En. Abd Aziz Yatim adalah bertujuan untuk mengenali rakan-rakan yang lain. Selepas itu pembahagian kumpulan dijalankan. Setiap kumpualan mempunyai 5 org ahli yang terdiri dari keempat-empat buah sekolah. Sesi ice-breaking berakhir pada jam 11 malam dan kesemua peserta diberi minuman ringan dan seterusnya pulang ke tempat penginapan masing-masing.

15 NOV 09 (Ahad)

Pada hari kedua pula kami diberi sarapan pagi pada jam 7 di dewan KUO. Selepas selesai sarapan pagi kami dibawa ke kampus UPSI menaiki bas. Kami menuju ke Atrium Canselori. Disitu berlangsungnya majlis perasmian yang dirasmikan oleh Prof. Dr. Mohammed Zin Nordin. Beliau merupakan Pengarah Bahagian Hubungan Korporat dan Antarabangsa. Terdapat juga permainan yang diaturkan untuk kami antaranya, permainan tonji dan ma phua ko ye. Permainan ini berasal dari korea dan ianya dikatakan dapat menjadikan diri kita focus sebelum melakukan sesuatu kerja. Terdapat juga aktiviti team building. Kepada peserta yang aktif dalam setiap aktiviti yang dijalankan akan mendapat sticker yang berwarna hijau. Jika salah seorang peserta melakukan kesalahan dalam aktiviti yang dijalankan peserta tersebut akan diberi sticker berwarna merah sebagai penalti. Bagi peserta yang mengumpul banyak sticker bewarna hijau melebihi 7 sticker peserta tersebut akan dianugerahkan gelaran Dato, dan sekiranya sticker tersebut bertambah dari semasa ke semasa peserta tersebut akan diberi pangkat yang lebih tinggi. Seterusnya pada jam 1.00 ptg kami diberi makan tengahari dan menunaikan solat zuhur bagi yang beragama Islam. Pada jam 2.00 pula terdapat pula pengurusan majlis dan protocol di bawah pengelolaan Pn. Marini Masdar. Kami diajar cara-cara atau protocol dalam mengendalikan sesuatu majlis. Setiap kumpulan diberikan tugasan dalam menerangkan protocol atau etika dalam mengendalikan sesuatu majlis antaranya etika menyambut tetamu, etika ketika makan, etika berpakaian dan sebagainya. Aktiviti ini berakhir pada jam 4.00 ptg dan kami diberikan minuman petang dan menunaikan solat asar. Pada jam 5.00 pula aktiviti explorace kami terpaksa dibatalkan memandangkan keadaan cuaca yang tidak mengizinkan kami untuk menjalankan aktiviti tersebut. Aktiviti explorace diganti dengan aktiviti yang lain yang diuruskan oleh fasilitator kami yang juga merupakan pelajar UPSI. Setelah selesai aktiviti tersebut kami dibawa pulang ke tempat penginapan kami dan bersiap untuk makan malam dan solat magrib. Pada jam 8.00 mlm pula terdapat aktiviti kenali budaya tradisi dibawah pengelolaan En. Nurfaizal Fariz Sahdan iaitu Pusat Kebudayaan HEP. Para peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai tenaga pengajar yang berbeza kumpulan satu diajar tentang lakonan, kumpulan kedua pula diajar tentang tarian dan kumpulan yang terakhir diajar cara-cara untuk membuat tanjak atau tengkolok. Aktiviti tersebut berakhir pada jam 11.00 malam dan kami diberi minuman ringan sebelum pulang ke bilik masing-masing.

16 NOV 09 (ISNIN)

Pada hari yang seterusnya kami berkumpul di dewan kolej ungku omar pada jam 7.00 pagi dan bersarapan. Pada jam 8.00 pula kami dibawa ke kampus UPSI dimana kami akan dibawa ke tempat Pottrey untuk diajar cara membuat tembikar. Setiap peserta diberi peluang untuk membuat tembikar hasil daripada tangan sendiri. Kami diajar oleh En. Amir Hashim. Setelah selesai membuat tembikar kami menuju ke perpustakaan tengku bainun untuk minuman ringan. Setelah selesai, kami menuju ke fakulti muzik. Disana kami dikenalkan dengan alat muzik tradisional dan alat muzik moden. Kami juga berkesempatan untuk memainkan alat-alat muzik tersebut. Pada jam 12.00 tgh hari kami dibawa ke makmal multimedia untuk membuat tugasan berkumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki membuat laporan untuk setiap aktiviti yang dijalankan. Laporan tersebut akan dihantar dan dinilai laporan mana yang terbaik sekali. Pada jam 1.00 pula kami dibawa ke perpustakaan tungku bainun untuk makan tengah hari dan menunaikan solat zohor. Setelah selesai makan dan solat kami kembali semula ke makmal multimedia untuk aktiviti yang seterusnya. Aktiviti kali ini kami diajar bengkel penulisan, asas fotografi dan asas publisher oleh En. Ghazali Din, Cik Nurul Hazniza Mohd. Rashid dan En. Akmanizam Abd. Latiff. Kami diajar untuk menggunakan publisher untuk membuat bulletin dan cara yang btul untuk menangkap gambar. Pada jam 4.00 kami diberi minuman petang dan menunaikan solat asar di Atrium Canselori. Setelah itu, kami diperkenalkan dengan majlis perwakilan pelajar UPSI dan melakukan aktiviti senaman poco-poco bersama mereka. Pada jam 7.00 kami dibawa pulang ke tempat penginapan masing-masing untuk bersiap makan malam dan aktiviti yang seterusnya. Pada jam 8.00 mlm pula, kami dibahagikan kepada 4 kumpulan untuk membuat perancangan persembahan. Persembahan ini akan kami persembahkan pada perasmian penutup ARISE 2009. Perancangan persembahan berakhir pada jam 11. Sebelum kami dibenarkan pulang ke bilik masing-masing, satu lagi aktiviti telah diadakan. Aktiviti ini adalah mengenai hukuman yang perlu dilakukan oleh peserta yang melakukan kesalahan sepanjang aktiviti yang dijalankan. Kami juga diberitahu agar mengemaskan semua barang-barang kami kerana pada esok hari merupakan hari terakhir kami kesemua berada di kolej ungku omar ini. Kami dibenarkan pulang ke bilik masing-masing pada jam 12.00 malam.

17 NOV 09 (SELASA)

Pada jam 7.00 pagi kami semua berkumpul dan menaiki bas menuju ke Tasik Proton City. Kami akan bersarapan di Tasik Proton City dan dibahagikan kepada 2 kumpulan untuk aktiviti yang akan dijalankan pada pagi itu. Pada pagi itu kami akan melakukan aktiviti Orienteering dan water rafting. Kami akan berkayak di tasik proton city tersebut. Sebelum aktiviti ini dijalankan, kami melakukan aktiviti memanaskan badan. Aktiviti ini dibawah En. Yusop Ahmad dari Fakulti Sains Sukan. Selama 2 jam kami berada disitu dan ianya merupakan pengalaman yang menarik. Kami menggunakan masjid di Proton City tersebut untuk membersihkan diri kami setelah pakaian kami semua basah disebabkan aktiviti yang kami lakukan tadi. Pada jam 10.00 pagi, kami menuju ke kampus UPSI dimana kami akan ke makmal multimedia 3 untuk menyiapkan buletin yang diberikan oleh setiap kumpulan. Setelah selesai menyiapkan tugasan tersebut, jam 1.00 ptg kami diberi makan tengahari di Piazza perpustakaan tungku bainun dan menunaikan solat zuhur. Pada jam 2.30 kami dikehendaki berkumpul di bilik serbaguna 1 perpustakaan tungku bainun. Disitu berlangsungnya perasmian penutup ARISE 09 yang dirasmikan oleh Y.Bhg. Dr. Mohd. Sani Madon. Majlis perasmian tersebut dikendalikan oleh peserta-peserta program ARISE yang telah dipilih dan sukarela untuk mengendalikan majlis perasmian tersebut. Majils perasmian dimulakan dengan nyanyian lagu negaraku dan bacaan doa. Seterusnya ucapan wakil bahagian hubungan korporat dan antarabangsa dan ucapan ketua peserta program ARISE 09. Setelah itu ucapan perasmian penutup oleh Y.Bhg. Dr. Mohd. Sani Madon dan majlis perasmian penutup dimeriahkan lagi dengan persembahan keempat-empat kumpulan peserta program ARISE 09. Kumpulan yang member ikan persembahan yang terbaik akan diberi hadiah dan majlis disempurnakan lagi dengan penyampaian cenderamata dan siji kepada semua peserta ARISE 09. Terdapat peserta dan kumpulan yang memenangi anugerah tertentu seperti peserta dan kumpulan paling aktif, kreatif, inovatif dan sebagainya. Terdapat 10 anugerah yang dipertandingkan bagi setiap peserta dan kumpulan. Majlis perasmian penutup diakhiri dengan majlis bergambar untuk kenangan program ARISE 09 dan jamuan petang di Piazza perpustakaan tungku bainun. Majlis perasmian ini berakhir pada jam 5.00 ptg. Kesemua peserta ARISE 09 dibawa menaiki bas untuk pulang ke tempat masing-masing. Pengalaman yang setiap peserta dapat di program ARISE ini akan dikongsi bersama dengan pelajar-pelajar yang lain.

Tamat……

Catatan: Alia Nadhirah

Tinta Pujangga
Yang kurik itu kendi,Yang merah itu saga;Yang baik itu budi,Yang indah itu bahasa. Begitulah hubungan antara budi dan bahasa. Kata orang lagi... Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Jelasnya tinggi dan rendahnya harga diri dan budi seseorang itu bergantung kepada bahasa yang digunakan. Dan, dengan budi bahasa yang tinggi, menjadikan seseorang itu dihormati oleh rakan dan taulan. Sekian adanya.
Share This
Subscribe Here

 

LAMAN PRA UNIVERSITI DI SANA SINI

BLOG MANTAN PELAJAR

Followers

PENAFIAN

Dimaklumkan bahawa laman ini merupakan laman rasmi Pra Universiti SMK Khir Johari Tanjong Malim. Kami bertanggungjawab sepenuhnya terhadap setiap artikel atau bahan yang dipaparkan dalam laman ini. Walau bagaimanapun kami tidak bertanggungjawab atas kerosakan atau kehilangan maklumat hasil daripada apa-apa juga transaksi yang melibatkan laman ini. Sekian terima kasih.

HUBUNGI KAMI


PUSAT PENGAJIAN PRAUNIVERSITI,
SMK KHIR JOHARI, 35900 TG.MALIM,
PERAK DARUL RIDZUAN
TEL: 05-4596334
FAKS : 05-4582454
EMAIL:
t6kjtm@gmail.com

BLOG TENAGA PENGAJAR

PAUTAN AKADEMIK

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa