10/17/2009

DEMAM PEPERIKSAAN KIAN TERASA...

10/17/2009
17 OKTOBER - Bahang peperiksaan kepada para pelajar tingkatan enam telah mulai terasa. Apa tidaknya! Kira-kira sebulan lagi para pelajar tingkatan enam atas akan mengharungi medan "perang" STPM manakala para pelajar tingkatan enam rendah, seminggu lagi akan beradu "nasib" dalam peperiksaan akhir tahun.
Nampaknya, begitu lah rasmi persekolahan kini. Peperiksaan adalah instrumen terpenting dalam menilai prestasi akademik pelajar. Selagi dasar ini belum berubah, kita terpaksa akur akan "ketentuan" itu. Jika tidak menyertai dalam arus perdana pendidikan nasional ini, kita pula yang akan keciciran pula.
Harapan dan doa kepada calon-calon STPM 2009, agar terus berusaha sehingga titisan dakwat yang terakhir! Jika keputusan peperiksaan percubaan baru-baru ini boleh dijadikan peniup semangat untuk terus melakar kejayaan sebenar, kenapa tidak dinyalakan terus semangat itu. Jangan biarkan ia padam. Tetapi jika sebaliknya, anggap sahaja peperiksaan sebenar adalah penentu segala-galanya. Apa yang sudah berlaku biarkan ia berlalu. Sementara masih ada peluang, gunakanlah peluang terakhir ini. Hal ini kerana, selepas ini tiada lagi peluang lain yang boleh dicuba-cuba untuk melihat prestasi semasa anda.
Bagi para pelajar tingkatan enam rendah, biarpun masa masih panjang, jangan anggap kesempatan berada di tingkatan enam rendah adalah waktu untuk berbulan madu.
Tinta Pujangga
Yang kurik itu kendi,Yang merah itu saga;Yang baik itu budi,Yang indah itu bahasa. Begitulah hubungan antara budi dan bahasa. Kata orang lagi... Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Jelasnya tinggi dan rendahnya harga diri dan budi seseorang itu bergantung kepada bahasa yang digunakan. Dan, dengan budi bahasa yang tinggi, menjadikan seseorang itu dihormati oleh rakan dan taulan. Sekian adanya.
Share This
Subscribe Here

 

LAMAN PRA UNIVERSITI DI SANA SINI

BLOG MANTAN PELAJAR

Followers

PENAFIAN

Dimaklumkan bahawa laman ini merupakan laman rasmi Pra Universiti SMK Khir Johari Tanjong Malim. Kami bertanggungjawab sepenuhnya terhadap setiap artikel atau bahan yang dipaparkan dalam laman ini. Walau bagaimanapun kami tidak bertanggungjawab atas kerosakan atau kehilangan maklumat hasil daripada apa-apa juga transaksi yang melibatkan laman ini. Sekian terima kasih.

HUBUNGI KAMI


PUSAT PENGAJIAN PRAUNIVERSITI,
SMK KHIR JOHARI, 35900 TG.MALIM,
PERAK DARUL RIDZUAN
TEL: 05-4596334
FAKS : 05-4582454
EMAIL:
t6kjtm@gmail.com

BLOG TENAGA PENGAJAR

PAUTAN AKADEMIK

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa