PENJENAMAAN semula pendidikan tingkatan enam supaya lebih bercirikan sistem universiti termasuk memperkenalkan pembelajaran berbentuk kuliah dan tutorial adalah tepat sekali.
Sistem yang lebih dikenali sebagai kelas Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) telah mencapai era pascamatang.
Sistem pendidikan, justeru, wajar disuntik dengan elemen pengajaran baru yang segar-bugar. Ini kerana pelajar-pelajar STPM menagih suatu anjakan paradigma.
Sebagai bekas pelajar STPM, saya berpendapat pelaksanaan usaha reformasi pendidikan tingkatan enam perlu dipacu segera.
Jangan ditangguhkan usaha yang baik hanya kerana kekangan peruntukan kewangan ataupun prasarana yang mencukupi.
Saya bersetuju dengan langkah Kementerian Pelajaran mencontohi amalan diBrunei yang mempunyai Pusat Tingkatan Enam.
Jika kita ingin mewujudkan sekolah khas itu untuk pelajar terbabit, saya mencadangkan ia "dikembarkan" dengan institusi pengajian tinggi awam.
Menerusi program "kembar'' itu, para pelajar boleh mengakses pangkalan data di universiti-universiti. Mereka boleh membaca tesis, jurnal dan hasil penyelidikan profesor yang jarang terdapat di perpustakaan sekolah.
Interaksi antara para pelajar dengan ahli-ahli akademik yang dipupuk dapat mengasah kreativiti serta daya fikiran mereka.
Malah, bagi sesetengah mata pelajaran seperti Pengajian Am, para pelajar STPM fitrahnya layak mengikuti kuliah dan tutorial mengenai Asas Kenegaraan yang disyarahkan di universiti. Sukatan pelajarannya hampir sama berdasarkan pengalaman pembelajaran saya yang lalu.
Jika ruang dewan kuliah tidak dapat menampung semua graduan serta pelajar STPM, maka jadikannya suatu pendidikan jarak jauh. Pelajar-pelajar STPM boleh mengikuti syarahan tersebut secara maya di sekolah mereka.
Pendedahan awal sebegini membolehkan pelajar-pelajar terbabit menyesuaikan diri dengan suasana pembelajaran di universiti. Aktiviti-aktiviti sekolah boleh diadakan di pusat pengajian tinggi dari semasa ke semasa.
Pihak universiti pula turut melibatkan pelajar-pelajar STPM dalam seminar, bengkel dan ceramah.
Melalui rombakan sistem itu, saya yakin mereka akan lebih teruja untuk mencapai kecemerlangan dalam bidang pendidikan.
Sistem yang lebih dikenali sebagai kelas Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) telah mencapai era pascamatang.
Sistem pendidikan, justeru, wajar disuntik dengan elemen pengajaran baru yang segar-bugar. Ini kerana pelajar-pelajar STPM menagih suatu anjakan paradigma.
Sebagai bekas pelajar STPM, saya berpendapat pelaksanaan usaha reformasi pendidikan tingkatan enam perlu dipacu segera.
Jangan ditangguhkan usaha yang baik hanya kerana kekangan peruntukan kewangan ataupun prasarana yang mencukupi.
Saya bersetuju dengan langkah Kementerian Pelajaran mencontohi amalan di
Jika kita ingin mewujudkan sekolah khas itu untuk pelajar terbabit, saya mencadangkan ia "dikembarkan" dengan institusi pengajian tinggi awam.
Menerusi program "kembar'' itu, para pelajar boleh mengakses pangkalan data di universiti-universiti. Mereka boleh membaca tesis, jurnal dan hasil penyelidikan profesor yang jarang terdapat di perpustakaan sekolah.
Interaksi antara para pelajar dengan ahli-ahli akademik yang dipupuk dapat mengasah kreativiti serta daya fikiran mereka.
Malah, bagi sesetengah mata pelajaran seperti Pengajian Am, para pelajar STPM fitrahnya layak mengikuti kuliah dan tutorial mengenai Asas Kenegaraan yang disyarahkan di universiti. Sukatan pelajarannya hampir sama berdasarkan pengalaman pembelajaran saya yang lalu.
Jika ruang dewan kuliah tidak dapat menampung semua graduan serta pelajar STPM, maka jadikannya suatu pendidikan jarak jauh. Pelajar-pelajar STPM boleh mengikuti syarahan tersebut secara maya di sekolah mereka.
Pendedahan awal sebegini membolehkan pelajar-pelajar terbabit menyesuaikan diri dengan suasana pembelajaran di universiti. Aktiviti-aktiviti sekolah boleh diadakan di pusat pengajian tinggi dari semasa ke semasa.
Pihak universiti pula turut melibatkan pelajar-pelajar STPM dalam seminar, bengkel dan ceramah.
Melalui rombakan sistem itu, saya yakin mereka akan lebih teruja untuk mencapai kecemerlangan dalam bidang pendidikan.